Team Mitsubishi Ralliart voittoon haastavassa AXCR-maastokilpailussa Thaimaassa
Mitsubishi Motors Corporationin tuella kilpaileva Team Mitsubishi Ralliart on ajanut voittoon Thaimaassa ajetussa Asia Cross Country Rally -kilpailussa. Kahdeksanpäiväisen maratonkilpailun voitto on yksi Aasian arvostetuimmista maastoralleista, toisin sanoen eräänlainen aasialainen vastine Dakar-aavikkorallille, jonka Mitsubishi on voittanut yhteensä 12 kertaa.
Team Mitsubishi Ralliart kilpaili Triton-avolavalla luokassa T1 – modifioidut maastoautot. Pattayalta käynnistynyt kilpailu avattiin liki 200-kilometrisellä etapilla. Reitille mahtui niin nopeita osuuksia peltojen läpi, vaikeakulkuista kivikkoa, mutaisia ja vaikeasti urautuneita kosteikkoja, kuin petollisia jokien ylityksiäkin. Yhteensä kilpailu sisälsi kahdeksan vaativaa etappia.
Voittoon ajoi thaimaalaiskuljettaja Chayapon Yotha, joka starttasi kilpailuun sijalta 12. Paikallinen tähtikuljettaja nousi toiseksi heti ensimmäisellä etapilla, ja yhdessä kartanlukija Peerapong Sombutwongin kanssa ajoivat kolmannen erikoiskokeen voittoon. Viidennellä etapilla parivaljakko jäi kiinni syvään mutaan, mutta onnistui irrottautumaan ja ajamaan voittoon lopulta seitsemän minuutin marginaalilla.
Tiimin kolmesta autosta toinen, japanilaiskuljettaja Katsuhiko Taguchi ratin takana, sijoittui japanilaiskuljettajista parhaiten viidenneksi. Kolmas auto ajautui ongelmiin huonon näkyvyyden ja siitä seuranneen osuman vuoksi. Kazuto Koiden ohjastama auto siirtyi tukiauton rooliin, ja saapui maaliin sijalla 22.
”Olen erittäin iloinen siitä, että onnistuin uusimaan voittoni täällä. Iso kiitos koko tiimille erinomaisesta työstä ja luotettavan auton rakentamisesta. Erityisesti kivikkoiset osuudet, muta, ja liukkaat olosuhteet tekivät tämän vuoden kilpailusta erittäin haastavan. Kuitenkin Tritonin kestävyys ja poikkeuksellinen ketteryys mahdollistivat hallinnan niin nopeavauhtisissa mutkissa kuin teknisyyttä vaativilla mutaisilla osuuksilla. Palaan ensi vuonna puolustamaan kilpailun voittoa”, sanoin voittoon ajanut Chayapon Yotha.
”Voittaminen oli meidän päätavoitteemme tänä vuonna, ja olen erittäin iloinen saavutettuamme sen. Se myös osoittaa tiimimme ja kalustomme vahvuuden sekä Mitsubishi-maisuuden. Tämä on osoitus Team Mitsubishi Ralliartin yhteisestä panostuksesta ja päättäväisyydestä. Vahvistamalla Tritonin ominaisuuksia – vakautta kovavauhtisilla etapeilla ja ketteryyttä mutkaisilla osuuksilla – saimme kilpailuedun kilpailijoihimme nähden heidän suuremmista moottoreistaan huolimatta. Ensi vuodeksi kehitämme itseämme ja kalustoamme lisää toistaaksemme tämän vuotisen saavutuksen”, sanoi Team Mitsubishi Ralliartin tiimipäällikkö Hiroshi Masuoka.
AXCR 2025 Lopputulokset
1. Chayapon Yotha (Mitsubishi Triton) 16 h 15 m 12 s
2. Mana Pornsiricherd (Toyota Hilux Revo) 16 h 23 m 03 s
3. Bailey Cole (Ford Raptor) 17 h 08 m 29 s
4. Ditsapong Maneein (Isuzu D-Max) 17 h 09 m 32 s
5. Katsuhiko Taguchi (Mitsubishi Triton) 17 h 37 m 56 s
6. Natthaphon Angritthanon (Toyota Hilux Revo) 17 h 46 m 52 s
…
22. Kazuto Koide (Mitsubishi Triton) 29 h 34 m 31 s
Team Mitsubishi Ralliart kilpaili Triton-avolavalla luokassa T1 – modifioidut maastoautot. Pattayalta käynnistynyt kilpailu avattiin liki 200-kilometrisellä etapilla. Reitille mahtui niin nopeita osuuksia peltojen läpi, vaikeakulkuista kivikkoa, mutaisia ja vaikeasti urautuneita kosteikkoja, kuin petollisia jokien ylityksiäkin. Yhteensä kilpailu sisälsi kahdeksan vaativaa etappia.
Voittoon ajoi thaimaalaiskuljettaja Chayapon Yotha, joka starttasi kilpailuun sijalta 12. Paikallinen tähtikuljettaja nousi toiseksi heti ensimmäisellä etapilla, ja yhdessä kartanlukija Peerapong Sombutwongin kanssa ajoivat kolmannen erikoiskokeen voittoon. Viidennellä etapilla parivaljakko jäi kiinni syvään mutaan, mutta onnistui irrottautumaan ja ajamaan voittoon lopulta seitsemän minuutin marginaalilla.
Tiimin kolmesta autosta toinen, japanilaiskuljettaja Katsuhiko Taguchi ratin takana, sijoittui japanilaiskuljettajista parhaiten viidenneksi. Kolmas auto ajautui ongelmiin huonon näkyvyyden ja siitä seuranneen osuman vuoksi. Kazuto Koiden ohjastama auto siirtyi tukiauton rooliin, ja saapui maaliin sijalla 22.
”Olen erittäin iloinen siitä, että onnistuin uusimaan voittoni täällä. Iso kiitos koko tiimille erinomaisesta työstä ja luotettavan auton rakentamisesta. Erityisesti kivikkoiset osuudet, muta, ja liukkaat olosuhteet tekivät tämän vuoden kilpailusta erittäin haastavan. Kuitenkin Tritonin kestävyys ja poikkeuksellinen ketteryys mahdollistivat hallinnan niin nopeavauhtisissa mutkissa kuin teknisyyttä vaativilla mutaisilla osuuksilla. Palaan ensi vuonna puolustamaan kilpailun voittoa”, sanoin voittoon ajanut Chayapon Yotha.
”Voittaminen oli meidän päätavoitteemme tänä vuonna, ja olen erittäin iloinen saavutettuamme sen. Se myös osoittaa tiimimme ja kalustomme vahvuuden sekä Mitsubishi-maisuuden. Tämä on osoitus Team Mitsubishi Ralliartin yhteisestä panostuksesta ja päättäväisyydestä. Vahvistamalla Tritonin ominaisuuksia – vakautta kovavauhtisilla etapeilla ja ketteryyttä mutkaisilla osuuksilla – saimme kilpailuedun kilpailijoihimme nähden heidän suuremmista moottoreistaan huolimatta. Ensi vuodeksi kehitämme itseämme ja kalustoamme lisää toistaaksemme tämän vuotisen saavutuksen”, sanoi Team Mitsubishi Ralliartin tiimipäällikkö Hiroshi Masuoka.
AXCR 2025 Lopputulokset
1. Chayapon Yotha (Mitsubishi Triton) 16 h 15 m 12 s
2. Mana Pornsiricherd (Toyota Hilux Revo) 16 h 23 m 03 s
3. Bailey Cole (Ford Raptor) 17 h 08 m 29 s
4. Ditsapong Maneein (Isuzu D-Max) 17 h 09 m 32 s
5. Katsuhiko Taguchi (Mitsubishi Triton) 17 h 37 m 56 s
6. Natthaphon Angritthanon (Toyota Hilux Revo) 17 h 46 m 52 s
…
22. Kazuto Koide (Mitsubishi Triton) 29 h 34 m 31 s