Vuosisata Mitsubishi-autoja
Mistä kaikki alkoi
Tarinamme alkoi vuonna 1870 Yataro Iwasakin aloittaessa rahtiliiketoimintaan keskittyneen yrityksen. Vuonna 1917 valmistimme ensimmäisen henkilöautomme. Viisikymmentä vuotta myöhemmin vuonna 1970 autodivisioona erotettiin Mitsubishi Heavy Industries -yrityksestä.
Vuonna 2017 Mitsubishin autoliiketoiminta vietti 100-vuotisjuhlaansa. Tämän ajanjakson aikana Mitsubishin autoliiketoiminta on kehittänyt uusia teknologioita ja laajentunut uusille alueille.
Mitsubishi-tavaramerkin historia
Alkuperäisen Mitsubishi-tavaramerkin loi perustaja Yataro Iwasaki japanilaisen Meiji-kauden alkuvuosina. Tavaramerkki on oikeastaan kahden suvun yhdistelmä: Iwasaki-perheen sangaibishi (kolmikerroksiset vesikastanlehdet) ja Yamanouchi-perheen mitsuganshiwa (kolme tammenlehteä), jotka ovat Tosa-klaanin feodaalisia herroja.
Tavaramerkkiin tehtiin useita muutoksia ennen kuin se sai nykyisen muotonsa tunnettuna Mitsubishi-symbolina. Tavaramerkin nykyinen versio ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1910 englanninkielisessä myyntiluettelossa.
100 vuoden kokemus autoteollisuudesta
1936
Japanin ensimmäisen 4WD-dieselkäyttöisen henkilöauton prototyypin PX-33 tuotanto alkaa.
Tutustu: PX331946
Aloitamme Mizushima XTM1:n, 0,4 tonnin kolmipyöräisen lastinkuljettajan (cargo carrier), tuotannon. Tuotanto jatkui vuoteen 1962 saakka.
Tutustu: Mizushima XTM11946
Japanin ensimmäisen kaksipyöräisen skootterin, Silver Pigeon C-10:n, tuotanto alkaa.
Tutustu: Silver Pigeon1959
Leo lanseerataan. Pieni kolmipyöräinen ajoneuvo, saatavana sekä kuorma- että pakettiautona.
Tutustu: Leo1961
Mitsubishi 360 lanseerataan. Kevyt nelipyöräinen henkilöauto, polttoainekäyttöisellä 359cc-moottorilla.
Tutustu: 3601962
Colt 600 lanseerataan. Mitsubishin ensimmäinen Colt-malli, sekä Minica, saman sarjan pienikokoinen auto.
Tutustu: 6001963
Mitsubishin ensimmäisen massatuotetun 4-ovisen sedanin, Colt 1000:n lanseeraus.
1968
Uusi Colt 1200 ja Colt 1500 menevät tuotantoon.
1968
Aloimme valmistamaan Delica:a, ohjaamo-tyyppiltään hyötyajoneuvoa ja ensimmäisen sukupolven edelläkävijää Mitsubishi L300:aa.
1970
Colt Galant GTO-MI:n, -MII:n ja -MR:n tuotanto alkaa. Tämä auto aiheutti sensaation Tokion autonäyttelyssä vuonna 1969.
Tutustu: Galant GTO1970
Colt Galant 2-Door Hardtop:in valmistus alkaa. Tämä on Mitsubishin ensimmäinen hardtop-malli.
1970 - Mitsubishi Motors Corporation perustetaan.
1973 - Lancer 1600GSR debytoi ja valtaa kahdeksansissa Australian Southern Cross -rallissa sijat 1-2-3-4!
1973
Valmistamme Galantin toisen sukupolven.
1976
Kolmannen sukupolven Galant menee tuotantoon.
1978
Mitsubishi laajentaa kevyiden hyötyajoneuvojen mallistoaan valmistamalla L200:n (Forte) 1 tonnin pick-upin.
Tutustu: L200 (Forte)1979
L300-sarjan tuotanto alkaa (toisen sukupolven Delica).
1980
Neljännen sukupolven Galantin tuotanto alkaa.
1980
L200-nelivetomallin tuotanto alkaa.
1982
Tänä vuonna lanseerattiin Pajero, Japanin ensimmäinen turboakulla varustettu diesel, monikäyttöinen 4WD-ajoneuvo.
Tutustu: Pajero1983
Valmistimme viidennen sukupolven Galantin, jossa oli ensimmäistä kertaa FF-formaatti.
1983
Chariot lanseerattiin. Tämä oli Mitsubishi Motorsin uusi keskikokoinen monikäyttöinen ajoneuvo, johon mahtui jopa seitsemän henkilöä.
Tutustu: Chariot1983
Kolmannen sukupolven Lancerin tuotanto alkaa.
1983
Uuden Colt (Mirage) -mallin ensimmäinen täydellinen mallimuutos lanseerataan.
1984
Mitsubishin ensimmäinen 4-ovinen Galant lanseerataan.
1985
Lancer-asuntovaunun (Mirage/Lancer Van) lanseerataan.
1986
Kolmannen sukupolven L300:n (Delica) tuotanto alkaa.
1986
Nelivetoisen Lancer Station Wagonin tuotanto alkaa.
1988
Viidennen sukupolven Lancer- ja Galant-mallin viistoperien tuotanto alkaa.
Galant VR-4 oli ensimmäinen ajoneuvo, jossa oli aktiivinen elektronisesti ohjattu jousitus (ECS).
1990
Lanseerattiin 3000GT (GTO), täysnelivetoinen urheiluauto, jossa on 3,0L V6 kaksoisturbomoottori.
Tutustu: GTO1990
Sigman/Diamanten lanseeraus. Tämä oli Mitsubishin pääsy ylä- ja keskiluokkaan. Siinä oli Mitsubishin kehittämä luistonestojärjestelmä, joka oli kyseisen tekniikan ensimmäinen sovellus maailmassa. Se palkittiin Japanin vuoden 1990-1991 autona.
1991
Toisen sukupolven Pajero (Montero) -tuotanto alkaa. Autossa on mukana Mitsubishin uutta tekniikkaa, Super Select 4WD ja Multi-mode ABS.
Tutustu: Pajero1991
Lanseerattiin Space Runner (RVR), uusi ajoneuvo kasvaville maastoautomarkkinoille.
Tutustu: Space Runner (RVR)1991 - Mitsubishi Motors esittelee MIVEC-moottorin (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control System), joka parantaa suorituskykyä ja polttoainetaloudellisuutta.
1991
Kuudennen sukupolven Lancerin tuotanto alkaa.
1992
Seitsemännen sukupolven Galant menee tuotantoon.
1992
FTO:n lanseeraus. Uusi urheiluauto, jossa on INVECS-II & Sports Mode -automaattivaihteisto 1,8L/2,0L V6-moottorilla. Se valittiin Japanissa Vuoden Autoksi vuosina 1996-1997.
1995
Thaimaassa valmistetun L200-pick-up lanseeraus.
1995
Seitsemännen sukupolven Lancerin tuotanto alkaa.
1996
Kahdeksannen sukupolven Galant/Galant Station Wagonin tuotanto alkaa. Se valittiin vuosina 1996-1997 vuoden japanilaiseksi autoksi.
1999
Kolmannen sukupolven Pajero (Montero) -mallin tuotanto alkaa.
2005
Tuomme markkinoille keskikokoisen katumaasturin Mitsubishi Outlanderin, jossa on V6 MIVEC -moottori ja INVECS-III Sport Mode 6-speed automaattivaihteisto.
Tutustu: Outlander2005
Lanseeraamme neljännen sukupolven Grandiksen.
2006
Uusi L200 (Triton/Strada) pick-up tuodaan markkinoille.
2006
Lanseeraamme i:n, pienen auton, jolla on radikaali uusi muotoilu. Se voittaa useita palkintoja, kuten Japanese Good Design Grand Prix 2006-2007 -palkinnon.
Tutustu: i2006
Neljännen sukupolven Pajeron (Montero) tuotanto alkaa.
2007
Lanseeramme Lancer Evolution X -mallin. Se voitti erikoispalkinnon Japanin Vuoden Auto -kilpailussa 2007-2008.
2007
Uusi Lancer (Lancer EX) lanseerataan. Siinä yhdistyvät Mitsubishin sedanien perinteinen kalteva keula ja kulmikas etusäleikkö.
2009
Toimme markkinoille i-MiEV:n, maailman ensimmäisen massatuotetun uuden sukupolven täyssähköauton. Se voitti Japanin Vuoden Auto 2009-2010 -kilpailussa "Advanced Technology" -erityispalkinnon.
Tutustu: i-MiEV2009 - The newly developed power-efficient Twin Clutch Sport Shift Transmission (TC-SST), was a 6-speed automated manual transmission incorporating a dual automated clutch system to deliver lightning fast shifting for feel-good acceleration.
2009 - S-AWC-nelivetojärjestelmä (Super All Wheel Control) kehitettiin erityisesti Lancer Evolution -mallia varten.
2012
Aloitettiin Thaimaassa Space Starin (Mirage) tuotanto, joka on suunniteltu kansainväliseksi kompaktiksi autoksi.
Tutustu: Space Star2012 - i-MiEV Evolution täyssähköinen kilpa-auto sijoittuu 2. sijalle vuoden 2012 Pikes Peak International Hill Climb -kilpailussa Yhdysvalloissa.
2012 - Lanseerasimme uuden Outlanderin, keskikokoisen katumaasturin, joka heijastaa Mitsubishin kokonaisvaltaista autonvalmistustekniikkaa ja tietotaitoa.
2013
Tuomme markkinoille Outlander PHEV:n, maailman ensimmäisen ladattavan hybridikatumaasturin.
Tutustu: Outlander PHEV2014 - i-MiEV Evolution III voittaa 1. ja 2. sijan Pikes Peak International Hill Climb -kilpailun EV-prototyyppien divisioonassa, lyöden edellisen ennätyksen yli 30 sekunnilla.
2015 - Mitsubishi Motors testaa EV- ja Twin-Motor 4WD -teknologiaansa Baja Portalegre 500 -maastokilpailussa Portugalissa. Outlander PHEV saavutti nopeimman ajan kolmessa segmentissä viidestä.
2015 - Outlander PHEV osallistuu Asia Cross-Country Rally -kilpailuun. Se on ensimmäinen PHEV koskaan, joka ylittää maaliviivan kyseisessä kilpailussa.
2017
Lanseeramme osaksi Mitsubishi Motorsin globaalia katumaasturimallistoa Eclipse Crossin, täysin uuden kompaktin katumaasturin.
Tutustu: Eclipse CrossNykyhetki