Hans Kestilä & Mitsubishi L200 – Kunnon vehkeet hankaliin maastoihin

mitsubishi-l200-blogi

29/1/2020

Muistan sen kutkutuksen ja lapsenomaisen innostuksen, joka edelsi viimeisintä Scandinavian Adventures -sarjan tuotantoreissua. Olimme lähtemässä alamäkipyöräilyteemalla reissun päälle ja kulkupeliksi oli tulossa timantinkova uusi L200 – kunnon pick-up vehje, jolla pääsisi etenemään sellaisessa maastossa, johon nykyajan katumaastureilla ei ole mitään asiaa.

Palo off-road ajamiseen on istutettu minuun jo ensimmäisistä elinvuosistani alkaen. Muutaman vuoden ikäisenä taaperona pääsin jo olemaan mukana isäni metsäautoharrastuksessa – aluksi viikonloppukisojen yleisössä ihmetellen ja myöhemmin holtittomasti keikkuvan maastoauton takapenkillä kikatellen. Muistan päässeeni pikkupoikana ”ohjamaan” metsäautoa isän sylissä istuen ja se tuntui siihen aikaan maailman hienoimmalta. Isän metsäautoharrastus jäi valitettavasti muiden kiireiden tieltä ja metsäutot oli ehditty myydä pois jo kauan ennen kuin pääsin ensimmäisiä kertoja itse kokeilemaan itsenäisesti autolla ajamista.

Nyt kaikkien näiden vuosien jälkeen sain istua kuskin penkille ihan oikeaan off-road autoon. Ensivaikutelma oli vakuuttava; autoon sai kirjaimellisesti nousta kyytiin, kuskin penkillä tunsi olevansa varsin korkealla tien pinnasta ja pitkän akselivälin tunsi heti ajaessa. Jo kaupunkiympäristöstä liikkeelle lähtiessä ajotuntuma alkoi lunastaa odotuksiaan. Jämäkästä off-road vaikutelmasta huolimatta maantiellä kyyti oli yllätyksekseni vakaata ja miellyttävää. Myös takapenkiltä kuului kehuja penkeistä ja tiloista - ”tämähän on kuin tehty road-trippejä varten”. Reissutunnelma oli katossa ensimetreistä lähtien.

Varsinaiset off-road ajamiset alkoivat päästyämme pelimestoille Sappeen laskettelukeskuksen lähimaastoon. Etsiessämme sopivia kuvauslokaatioita ja potentiaalisia alamäkipyöräilyreittejä löysimme kerta toisensa jälkeen itsemme tilanteesta, jossa metsän uumeniin osoittavat hailukat ajojäljet näyttivät kokemattomille off-road kuskeille siltä, että U-käännös olisi ainoa järkevä vaihtoehto. Näitä tilanteita seurasi merkitseviä katseiden vaihtoja, muutamia olankohautuksia, rutkasti ”tuumasta toimeen” asennetta ja mielenkiintoisia käänteitä. Maastoajo-ominaisuudet avasivat kirjaimellisesti ajajalle uuden maailman.

Mainitsemisen arvoinen kokemus maastossa ajamisesta oli jyrkkä ylämäkiajo toisena kuvauspäivänämme aamuvarhain. Katselin hetken aikaa epäluuloisena aamukasteen liukastamaa nurmikkomäkeä ja tulin siihen tulokseen, että hittolainen - kyllä tuota nousua on nyt vain koitettava. Hetkessä oli sopivaa vuorenvalloitushenkeä. Jyrkän osion alla 4LLc-asetus (hidas neliveto keskitasauspyörästö lukittuna) päälle, jalka pois jarrulta ja menoksi. Tuntui ihan maagiselta lähteä ajamaan tuota Sappeen päärinteen jyrkkää osiota ylöspäin. Samalla oli sellainen olo, että nyt en oikein tiedä mitä olen tekemässä. Luotto L200:seen oli vankka ja oikealla vaihdevalinnalla metallinoranssi paholainen kulki reipasta kävelyvauhtia ylämäkeen ja selätti nousun ilman mitään ongelmia. Vaikka kyseessä oli kaikessa yksinkertaisuudessaan auton ajaminen mäkeä ylöspäin, oli hauskaa huomata sen tuottavan samankaltaisen adrenaliiniryöpyn kuin alamäkipyörällä saman mäen alaspäin ajaminen.

Niin kuin monessa muussakin koukuttavassa asiassa, off-road ajamisessakin nälkä kasvaa syödessä. L200 oli kuitenkin tällä kertaa vain rajallisen ajan ajossa, joten haaveet uusista metsäpätkistä ja hankalista paikoista jäivät kytemään ja odottamaan seuraavia seikkailuja.

-Hans

Mitsubishi Suomi Brand Ambassador