Hans Kestilä & Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n ensikilometrit

mitsubishi-outlander-phev

21/5/2019

Auton tulee kuluttaa polttoainetta mahdollisimman maltillisesti – näin olen aina ajatellut. Nuorena se tarkoitti sitä, että dieselillä kulkevat, mieluummin todellista tarvetta hieman pienemmät autot olivat oikeastaan ainoa vaihtoehto. ”Kaikki kamat mahtuvat aina kyytiin” -mentaliteetti antoi hyvät edellytykset toistuvalle kamatetrikselle (termi, jota käytämme tilanteissa, joissa aivan liian suuri määrä tavaraa sovitetaan auton takakonttiin ja ohjaamoon). Poikkeuksetta kaikki kamat ja kaverit mahtuivatkin kyytiin – oltiin sitten matkalla Tampereen lähikeskukseen Mustavuoreen, tai vajaan tuhannen kilometrin päähän Suomen Lapin laskettelukeskuksiin. Silloin en vielä osannut olla huolissani kattoon asti täytetystä tavaratilasta ja kaadetuista takapenkeistä. Nykyään tiedän, että tuolla tavalla pakattu auto on kolaritilanteessa hengenvaarallinen - oli kyseessä kuinka turvallinen automalli tahansa.

Yli kymmenen vuoden dieselautoilun jälkeen, viime syksynä koin tarvetta muutokselle. Kasvava tietous dieselmoottoreiden päästöjen- ja eritoten pienhiukkaspäästöjen haitallisuudesta oli vaivannut mieltäni jo pidempään. Olin kuullut, että Ranskan suurkaupungeissa parittomaan numeroon päättyvien dieselautojen ajaminen on kiellettyä parittomina päivinä – ja parillisten vastaavasti parillisina päivinä. Se herätti paljon ajatuksia ja kysymyksiä. Huolta herätti myös spekulaatiot dieselautojen vaihtoarvon romahtamisesta, josta en luonnollisesti insinöörismiehenä ollut valmis ottamaan siipeeni. Autosta luopumista en nähnyt mahdollisuutena, sillä auto on mulle välttämätön työkalu ja mahdollistaja niin urheilu-uran, kuin perhe-elämänkin näkökulmasta.

Olin jo syksyllä kiinnittänyt huomioni Mitsubishi OUTLANDER PHEV:hen – se osuu nimittäin sellaiseen rakoon sähköisten autojen markkinoilla, joihin muut eivät kykene.
Hans Kestilä

Olin jo syksyllä kiinnittänyt huomioni Mitsubishi OUTLANDER PHEV:hen – se osuu nimittäin sellaiseen rakoon sähköisten autojen markkinoilla, joihin muut eivät kykene; se on tilava, taloudellinen ja nykyaikainen olematta ökyhinnoiteltu. Autoteollisuus on siirtymässä ekologisempaan aikakauteen, mutta muutos ja sen suunta ovat vielä niin turbulentissa vaiheessa, että kuluttajan on vaikea tehdä ”sitä oikeaa valintaa”. PHEV ajamisen parhaana puolena näen itse sen, että se leikkaa päästöjä ajamisen turhamaisimmasta olomuodosta – eli kotoa töihin ajamisesta kaupunkiympäristössä.

Sain Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n käyttööni tammikuun lopussa – juuri ennen kuin tammi-helmikuun vaihteen lumimyrskyt saapuivat Helsinkiin. On ironista, että kuluvan vuosituhannen leudoista ja vähälumisista talvista huolimatta Helsinkiin sataa mieletön määrä lunta lähes joka talvi. Luontoäiti se vaan näyttää meille voimansa ja saa kiireisen kaupunkilaisen arjen sekaisin talven peruselementillä, taivaasta putoavalla lumella. Tänä talvena takaluukkuni vakiovarusteisiin kuuluvaa metallilapiota ei kuitenkaan tarvinnut käyttää kertaakaan. Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n reippaan kokoiset talvirenkaat, korkea maavara ja symmetrinen neliveto auttoivat auton ajamalla ja ilman lapiointia niihin parkkipaikkoihin, joihin muut eivät olleet välittäneet kaupunkiautoilla yrittää.

Kahden ensimmäisen kuukauden aikana mittariin kertyi 7 000 km, johon sisältyi kaksi reissua Norjan vuorille, paljon kaupunkisuhailua sekä muutamia viikonloppureissuja Helsinki-Turku-Tampere akselilla. Kaupunkiympäristössä ajo on tapahtunut lähes 100%:sti sähköllä, samoin kuin Norjassa siirtymät majapaikan, laskettelukeskuksien ja tienvarsispottien (=parkkeeraa auto, kävele mäki ylös, laske alas) välillä – kunhan vain muistaa plugata auton laskupäivän jälkeen majapaikan seinään. Vaikka en aiemmin nähnyt itseäni maasturikuskina, opin todella nopeasti arvostamaan korkeaa maavaraa ja nelivetoa sekä sitä, että pidemmänkin reissun kaikki matkatavarat on saatu helposti pakattua turvallisesti takakonttiin kuormasäleikön taakse, jonne ne kuuluvatkin. Takapenkillä kikattavan alle 1-vuotiaamme poikamme läsnäolo on muutenkin nostanut kriteerimme turvallisuudesta aivan uudelle tasolle.

Mitsubishi OUTLANDER PHEV on oikea auto seikkailuihin; mitä vaativammaksi olosuhteet muuttuvat, sen hauskempi Mitsubishi OUTLANDER PHEV:tä on ajaa. Vastapainoisesti kaupungissa se hiipii tyylikkäästi ja lähes äänettömästi, kyseenalaistaen pakoputken todellisen tarpeellisuuden. 

-Hans

Kirjoittanut

Hans Kestilä - Mitsubishi Suomi Brand Ambassador
Tutustu lisää Mitsubishi OUTLANDER PHEV:hen