Mikä Mitsubishi ASX:n hybridivoimalinja sopii sinulle parhaiten?
19.5.2023
Uuden Mitsubishi ASX:n kattava voimalinjavalikoima on yksi markkinoiden monipuolisimmista omassa kokoluokassaan. Mallistossa on tarjolla edistyksellisiä voimalinjavaihtoehtoja jokaiseen tarpeeseen, mutta oletko vielä pysähtynyt miettimään, mikä olisi paras valinta juuri sinun elämäntyyliisi?
Tässä artikkelissa kerromme lyhyesti uuden ASX:n eri hybridivoimalinjoista ja niiden ominaisuuksista, jotta sinun on mahdollisimman helppo löytää itsellesi mieluisin voimalinja.
MHEV eli kevythybridi
Kun kaipaat käytännöllistä ja tehokasta moottoria, kevythybridi on oiva valinta. Uuden ASX:n pieni sähkömoottori avustaa kiihdytyksissä, ottaa talteen liike-energiaa jarrutuksissa ja säästää polttoainetta sekä vähentää päästöjä. Kevythybridi on käytännöllinen varsinkin kaupungissa ajaessa, jossa pysähtyminen ja liikkeellelähdöt ovat toistuvia. Automaattivaihteistoilla varustettu ASX 1.3 MHEV Intense AT on kaiken lisäksi mallistomme tehokkain versio, sillä se tuottaa jopa 158 hevosvoimaa ja kiihtyy 0–100 kilometrin tuntivauhtiin 8,5 sekunnissa. Tarjolla on myös 6-vaihteinen manuaalivaihteistolla varustettu 1.3-litrainen kevythybridi.
HEV eli täyshybridi
Kun taloudellisuus ja vaivattomuus on ensisijaista sinulle. Täyshybridin parhaita puolia on se, että itselataavan hybriditeknologian ansiosta ajoakkua ei tarvitse ladata erikseen. Matalissa nopeuksissa sähkömoottori tuottaa energiaa ajoneuvon liikuttamiseen. Taloudellisempi ja vähäpäästöisempi vaihtoehto kevythybridien sijasta. Täyshybridi takaa hiljaisen ajettavuuden. ASX:n täyshybridivoimalinja koostuu 1.6-litraisesta polttomoottorista sekä sähkömoottorista. Täyshybridivoimalinja on vähäpäästöinen vaihtoehto, sillä se kuluttaa vain 4,6–4,8 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden ja sitä vastaavat päästöt ovat 104–108 g/km. (WLTP). *
PHEV eli ladattava hybridi (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Ladattavat hybridit ovat olleet Mitsubishin erikoisosaamista jo yli vuosikymmenen. Uuden ASX:n PHEV voimalinja takaa ympäristöystävällisen ja tasaisen ajettavuuden. Ajoakun lataus tapahtuu latausjohdon välityksellä. Suurempi akku mahdollistaa nopeamman ajon ja pidemmän toimintamatkan pelkästään sähköajotilassa ajaessa. Polttoainetta ei kulu eikä päästöjä synny ajaessa EV-tilassa. Pelkästään sähköllä ajaessa toimintamatka on jopa 48 kilometriä*, joka takaa, että arjen ajot onnistuvat todennäköisesti pelkästään yhdellä latauksella. ASX:n PHEV-voimalinja koostuu 1.6-litraisesta polttomoottorista sekä sähkömoottorista. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä takaa maksimaalisen ajonautinnon, sillä kuljettajalla on mahdollisuus valita eri voimanlähteiden väliltä maksimoiden taloudellisuuden ja käytännöllisyyden. Ladattavan hybridin päästöt ovat todella alhaiset ollen vain 30–31 g/km (WLTP).*
HUOM:
*Polttoaineen kulutus, sähkönkulutus ja CO2-päästöarvot ovat uuden WLTP-mittaustavan mukaisia ja täyttävät Euro6d päästöstandardin. Ajotapa ja muut tekijät (tieolosuhteet, ulkolämpötila, kuormitus, ajoneuvon kunto jne.) vaikuttavat auton polttoaineen kulutukseen, sähkönkulutukseen ja CO2–päästöihin, joten käytännön kulutus voi poiketa mitatuista arvoista. Toimintamatka on ilmoitettu uuden WLTP-testin mukaisesti. Ajotapa ja muut tekijät (tieolosuhteet, ulkolämpötila, kuormitus, ajoneuvon kunto, lämmitys-/ilmastointilaitteenkäyttö jne.) vaikuttavat toimintamatkaan, joten käytännön sähköinen toimintamatka voi poiketa mitatuista. Talvikäytössä ajoakkuun ladattua energiaa käytetään sisätilojen lämmittämiseen, jolloin sähköinen toimintamatka jää tyypillisesti huomattavasti keskimääräisiä olosuhteita alhaisemmaksi, jopa alle puoleen WLTP-mittaustavan mukaisesta arvosta.