Hans Kestilä & Mitsubishi OUTLANDER PHEV - Mökkeily ja Suomi-surf – kesäreissujen ykköset

mitsubishi-outlander-phev-kesa

19/7/2019

Mökille lähtemiseen liittyy aina muutamia tuttuja tunnuspiirteitä; tavaraa on paljon, ajettavaa matkaa on yleensä yli 2 tuntia ja lähdön hetkellä ei henkisesti tunnu siltä, että olisi lomalla. Taannoiseen juhannuksen viettoon lähtiessä tilanne oli taas tutusti edellä mainitun kaltainen. Tulossa oli työpäivän jälkeinen lähtö, jonka toivoisi aina sujuvan ripeästi, jotta ensimmäisenä iltana pääsisi hyvissä ajoin kohteeseen nauttimaan. Sama agenda tuntui olevan juhannuksena muillakin autoilijoilla. Vaikkei juhannuksen ruuhkat yleisesti ylly mahdottomiksi, paitsi Lahdentiellä, on kesämökki-ihmisen pyhään juhlaan matkustaminen pienessäkin ruuhkassa melko piinaavaa. Ruuhka-ajossa adaptiivinen vakionopeussäädin on mitä mainioin ominaisuus. Vaikka letkan nopeus tippuisi 40 kilometriin tunnissa, voi vakkaria pitää huoletta siihen asetetussa nopeudessa, esimerkiksi 100 kilometriä tunnissa, ja auto vaihtelee vaivattomasti vauhtia edessä ajavan auton mukaan ja tekee tarvittavat jarrutukset sekä kiihdytykset itsestään. Ominaisuus pienentää huomattavasti turhautumisen mahdollisuutta ruuhkassa, ainakin omalla kohdallani. Edessä ajavan auton etäisyyteen pääsee vaikuttamaan kolmiportaisella säädöllä ja näin sopiva turvaväli on mahdollista asettaa kulloiseenkin tilanteeseen ja ajovauhtiin sopivaksi.

Lapsiperheen mökkeilytavaralistaan kuuluu meillä muun muassa vaunut, matkasänky ja lasten uima-allas, joiden lisäksi mukaan pakataan vanhempien harrastusvälineistöä ja akustinen kitara. Yhtälö huutaa reippaan kokoista tavaratilaa, sellaista joka Mitsubishi OUTLANDER PHEV:stä onneksi löytyy. Mikäli tavarankuljettamisen tarve olisi vielä suurempi, voisi Mitsubishi OUTLANDER PHEV:hen liittää jopa 1 500 kg peräkärrykuorman. Sähkötoiminen takaluukku on mukavaa arjen luksusta – ominaisuus, jota ei untuvikkona välttämättä osaa kaivata. Kun toiminto on ollut hetken käsillä, ei paluuta entiseen näe enää vaihtoehdoksi. Tavaratilan uumenista löytyy myös 12 voltin pistoke (ns. tupakansytytinpistoke), joten esimerkiksi sähkötoimisen kylmälaukun saa asetettua kätevästi takakonttiin matkan ajaksi sen sijaan, että se olisi etupenkkiläisen jalkatilassa.

Tykkään itse ajaa reissujen moottoritieajot ”Save”-ajomoodilla, sillä moottoritienopeuksissa ilmanvastuksen yltyessä akuston varauksen käyttäminen matkantekoon tuntuu turhalta tuhlaamiselta. Kun kohde lähestyy ja ajonopeus tippuu, vaihdan ajomoodin takaisin normaalitilaan ja auto alkaa taas optimoimaan sähkömoottorien ja polttomoottorin yhteispeliä. ”Charge”-ajomoodilla on mahdollista kerätä polttomoottorilähtöisesti generaattorin kautta akustoon varausta. Ajossa lataaminen voi tulla tarpeeseen, vaikka silloin, jos perillä ei ole mahdollista plugata autoa pistokkeeseen ja tietää jo etukäteen, että haluaa viilentää auton kaukosäätöisesti ennen seuraavaa liikkeellelähtöä ilman ollessa tukahduttavan kuuma. Sama mahdollisuus pätee talvisin auton sisätilojen esilämmitykseen ennen liikkeelle lähtöä. Kunhan auton akustossa on varausta, voi ilmastointilaitetta hallita vaivattomasti Mitsubishi Remote Control -appin kautta puhelimesta etänä.

Tämän kesän lainelautailukausi on meidän perheessämme vielä korkkaamatta, mutta kelivahti on aktiivisesti päällä. Suomessa on mahdollista päästä lainelautailemaan oikeita aaltoja, tarvitaan vain riittävän kovat tuulet tietyistä suunnista ja riittävän pitkäjaksoisesti. Parhaat paikat löytyvät Meri-Porista, Yyterin rantojen pohjoispuolelta Uniluodosta ja Mäntyluodosta. Peukut ovat pystyssä, että perheemme seuraava road trip olisikin mökkireissun sijaan reissu Meri-Poriin surffilautojen kera!

-Hans

Mitsubishi Suomi Brand Ambassador