Hans Kestilä & Mitsubishi OUTLANDER PHEV - Kylmästä lämpimään

mitsubishi-outlander-phev-remote-control

18/10/2019

Syksyn illat ovat alkaneet pimentymään, samoin kuin aamut, ja yölämpötilat ovat tippuneet toisinaan jo pakkasen puolelle. On siis selkeästi alkamassa se osuus vuodesta, jolloin täytyy miettiä varustautumista ja pukeutumista taas enemmän.

Syksy on suomisurffaamisen sesonkiaikaa, sillä syksyllä myrskytuulia esiintyy eniten. Sopivien myrskytuulien vallitessa rannoille kantautuu Suomessakin riittävän isoja aaltoja, joita pystyy surffaamaan. Syksysurffaamisessa kylmyyden elementti on aina läsnä jossain muodossa. Onneksi vedessä pysyy yleensä lämpimänä hyvien varusteiden takia, mutta märkäpukua pukiessa ja riisuessa tulee väkisinkin syksyn olosuhteissa vilu. Syksyä seuraa luonnollisesti intohimoisen lumilautailijan lempi vuodenaika, talvi. Lumilautailu ja surffaus ovat molemmat mun pitkäaikaisia ja tärkeitä harrastuksia sekä intohimon kohteita. Läheskään yhtä pitkää aikaa en ole päässyt nauttimaan autosta, jonka voi esilämmittää. Esilämmitettyyn autoon nouseminen tuntuu edelleen joka kerta erityiseltä.

Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n voi kätevästi aikatauluttaa esilämmittymään älypuhelimella Mitsubishi Remote Control -appin kautta tai vaihtoehtoisesti auton oman LCD-kosketusnäytön valikon kautta. Ilmastoinnin toiminnallisuuksiin kuuluu myös aikataulutettu viilennys ja tuulilasin huurteen poisto. Myös akuston lataamisen voi aikatauluttaa samoista järjestelmistä. Remote Control -appin kautta voi myös käynnistää etänä auton lähivalot tai parkkivalot. Appin käyttö on yksinkertaista ja selkeää, ja se hoitaa hommansa juuri niin kuin pitää.

Esilämmitys hoituu 4kW:n lämmittimellä, joten auton lämpeneminen tapahtuu hyvin nopeasti. Auton sisustan lämmetessä tuulilasikin sulaa samalla kätevästi, jonka takia olen preferoinut esilämmitystoimintoa tuulilasin huurteenpoiston sijaan lähes yksinomaan. Esilämmitys nappaa virtansa samasta akustosta kuin etu- ja taka-akseleiden sähkömoottoritkin. Jos kohteessa ei ole latausmahdollisuutta, mutta haluat seuraavan liikkeellelähdön yhteydessä esilämmittää auton, kannattaa loppumatka ennen perille saapumista ajaa Charge-ajotilassa ja kerätä tarvittava määrä varausta akustoon lämmitystä varten.

Tässä mun kolme suosikkitilannetta, jolloin esilämmitetty auto on ollut mahtava juttu:

1. Suomisurffia hyytävässä syksysäässä; kun kaikki energiat on kulutettu meressä, seuraa koko lajin ikävin puoli: märkäpuvusta riisuutuminen ulkona auton vieressä. Yleensä sataa vettä ja aina tuulee kovaa. Kun märkkärin on saanut pois päältä ja vaatteet takaisin päälle niin valmiiksi lämmin auto on siinä kohtaa yksinkertaisesti parasta.

2. Pitkä laskupäivä takamaastossa sydäntalvella; kun takana on pitkä päivä puuterilaskemista, haikaten ylös kiipeämistä, hyppyrin rakentamista ja hikoilua on aika palata tienvierustalle parkkeeratulle autolle. Takki on yleensä sisältä märkä hiestä, ulkoa märkä sulaneesta lumesta ja kylmyys alkaa hiipiä luihin ja ytimiin. Laudan nosto äkkiä suksiboksiin ja sen jälkeen istumaan valmiiksi lämpimään autoon. Hehkuvan lämmön noustessa poskipäille ei voi kuin hymyillä.

3. Arkiaamujen luksusta; kylmänä ja pimeänä loppusyksyn aamuna, kun kotoa lähtiessä olo on viluinen ja väsynyt, valmiiksi lämpimänä ja ikkunat sulana odottava auto yllättää positiivisesti kerta toisensa jälkeen.

-Hans

Mitsubishi Suomi Brand Ambassador