Hans Kestilä & Mitsubishi OUTLANDER PHEV - PHEV-tekniikan optimointia kuskin omilla valinnoilla

mitsubishi-outlander-phev-tekniikka

14/11/2019

Mitsubishi OUTLANDER PHEV kätkee sisäänsä monipuolisen paketin edistyksellistä teknologiaa. Järjestelmä on intuitiivinen ja osaa priorisoida sähköllä ajamista normaalitilassa aina, kun akustossa on riittävästi varausta. Kuski voi kuitenkin omilla valinnoillaan optimoida auton toimintaa haluamallaan tavalla. Otin nyt näkökulmaksi sähköisen toimintamatkan optimoinnin ja alta löytyy siihen muutamia hyväksi havaittuja keinoja.

Auton ratista löytyy siivekkeet, joista pääsee säätämään regeneroivan jarrutuksen vastetta asteikolla nollasta viiteen (B0-B5). Vaste vaikuttaa siihen, miten auto käyttäytyy, kun jalan nostaa kaasulta pois. Mitä suurempi vaste, sen vahvempi ”moottorijarrutus” ja sitä enemmän jarrutuksen aikana generoituu sähköenergiaa takaisin akustoon. Etenkin kaupunkiympäristössä, jossa tulee luonnostaan paljon jarrutuksia, pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä, vasteen pitäminen suurena edesauttaa sähköajon toimintamatkan ylläpitoa.

Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n taka- ja etuakselilla on molemmilla omat sähkömoottorinsa. Keskikonsolista löytyy EV-nappi, jonka aktivoimalla auto priorisoi sähköllä ajamista. EV-modessa auto toimii täyssähköisenä nelivetona jopa 135 km/h nopeuteen saakka. Muissa kuin EV-tilassa polttomoottorin osallistuminen vaihtelee akun varaustason, ajotilan, ajotyylin ja auton ajonopeuden mukaan. Alle 65 km/h nopeuksissa (polttomoottorin ollessa käynnissä) auton järjestelmä toimii aina sarjahybridinä, jolloin sähkömoottorit tuottavat kaiken vedon akseleille ja polttomoottori syöttää generaattorin kautta akustoon lisää varausta. Yli 65 km/h nopeuksissa polttomoottori osallistuu varauksen generoimisen lisäksi myös etupyörien vetämiseen.

Multa löytyy muutamia vinkkejä sähköajon toimintamatkan ylläpitämiseen ja optimointiin: 

  • Talvella kannattaa auto esilämmittää aina ennen liikkeellelähtöä. Kylmissä olosuhteissa akuston varaus ei riitä samaan kuin lämpimällä, mutta esilämmittämällä autossa lämpenee myös akusto ja sen suorituskyky parantuu.
  • Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n ilmastointi-/lämmityslaitteen käyttö vaikuttaa myös sähkötoimintamatkaan, sillä se on korkeajännitteen piirissä ja saa sähköenergiansa samasta akusta kuin molempien vetoakseleiden omat sähkömoottorit. Sisätilojen lämpöjä kannattaa pitää ”maltillisena”; esimerkiksi pitämällä talvella auton sisälämpöä 19 Celciuksessa 21 Celciuksen sijaan, vaikutat positiivisesti siihen, miten paljon akun varauksesta jää itse toimintamatkaa varten.
  • ECO-modella ajaminen vähentää lämmityslaitteen tehoa ja reagointivastetta. Samalla järjestelmä optimoi myös moottorien taloudellisuutta, joten akuston varaus riittää pidemmälle ajomatkalle.

Olithan muuten tietoinen, että Mitsubishi OUTLANDER PHEV kuski pääsee nauttimaan mukavista vähäpäästöiseen ajamiseen liittyvistä eduista? Tässä muutamat esimerkit pääkaupunkiseutulaisen näkökulmasta: Helsingin kaupunki myöntää 50 % alennuksen pysäköinnistä I ja II vyöhykkeillä vähäpäästöisille autoille, jonka lisäksi suurista kaupungeista ja ostoskeskuksista löytyy sähköautoille varattuja parkkipaikkoja. Helsingissä Länsiväylän bussikaistaa saavat ajaa kaikki autot, joiden hiilidioksidipäästöarvo on alle 80 g/100 km (Mitsubishi OUTLANDER PHEV:ssä 46 g/100 km), joka on merkittävä helpotus etenkin ruuhka-aikaan liikkuville.

-Hans

Mitsubishi Suomi Brand Ambassador