Hans Kestilä & Mitsubishi OUTLANDER PHEV - PHEV:llä ekologisemmin
14/8/2019
Yksityisautoilun aiheuttama ympäristökuorma puhuttaa paljon ja aihetta pyöritetään myös julkisuudessa jatkuvasti. Nykyinen autojemme verotus pohjautuu autojen päästöihin, joskin mittaaminen rajoittuu yksinomaan hiilidioksidipäästön vertailuarvoon muiden päästöjen jäädessä vähemmälle huomiolle. Tällä hetkellä verotus suosii ladattavalla hybridillä autoilevia ja sähköautoilijoita, sillä kyseisissä autoissa päästöarvot ovat pienimmät. Ladattavassa hybridissä on täyssähköautoiluun verrattuna suurena etuna se, ettei kaikkia matkoja tarvitse suunnitella latausmahdollisuuksien mukaan, vaan tarvittaessa matkaa voi tehdä perinteisen polttomoottorin turvin.
Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n hiilidioksidipäästöarvo on erittäin pieni, vain 46g/100km - kyseessä on kuitenkin iso nelivetomaasturi. Päästöarvo vaikuttaa tietysti siihen, minkä suuruinen autovero hankittaessa autolle lankeaa. Itse miellän tuon autoveron osuuden Mitsubishi OUTLANDER PHEV:n kohdalla yksinkertaisesti niin, että samalla rahalla saa enemmän autoa moniin muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Tämä siis siksi, että hankintahinta koostuu lähes yksinomaan auton hinnasta, autoveron osuuden jäädessä häviävän pieneksi. Samalla rahalla saa enemmän autoa toteutuu myös siinä mielessä, että Mitsubishi OUTLANDER PHEV on selkeästi edullisempi kuin muut kilpailijansa, kun katsotaan suuren kokoluokan PHEV-katumaastureita nelivedolla.
Urheilu-urani, perhe-elämän ja vaihtelevan arjen takia itse en yksinkertaisesti pärjää ilman autoa. Autoilun ympäristökuorma silti mietityttää mua. Rakastan lajeja, jotka tapahtuvat täysin luonnon helmassa, enkä haluaisi kulutustottumuksillani edesauttaa luonnon kaltoinkohtelua. Ajatus siitä, että tulevienkin sukupolvien tulisi saada nauttia tästä monimuotoisesta pallostamme täysmittaisena on varsin perusteltu. Ennen Mitsubishi OUTLANDER PHEV:tä olin pitkään diesel-kuski. Dieselit olivat juurtuneet käytännöllisiksi ja taloudellisiksi valinnoiksi opiskeluajoilta, jolloin kulut piti pitää minimissään ja vuosittain ajettuja kilometrejä kertyi 20-30 tuhatta kilometriä. Dieselillä ajaminen kuitenkin vaivasi mua henkisesti, koska dieselin epätäydellisempi palaminen moottoritilassa bensiiniin verrattuna saa aikaan ikäviä pienhiukkaspäästöjä ja typenoksideja.
On ollut ilo huomata, miten paljon Etelä-Suomen teillä näkee nykyään hybridiautoja. Auton hankkiminen on toki aina iso investointi ja muutokset autokannassa näkyvät sen johdosta tieliikenteessä hitaasti, mutta olen toiveikas sen suhteen, että nyt muutos on jo hyvässä vauhdissa ja perinteiset polttomoottoriautot alkavat saamaan vanhanaikaisen teknologian leimaa toden teolla. PHEV-ajaminen istuu mulle ja mun arvomaailmaan hyvin. Kontrolloidussa ympäristössä, eli arjen keskellä, pystyn ajamaan ajoni ilman polttomoottoria ja reissun päällä on silti mahdollista tarttua vallitseviin tilanteisiin ilman latausasemien metsästystä ja akkujen latautumisen odottamista. Ajaminen Mitsubishi OUTLANDER PHEV:llä on myös osallistavampaa ja stimuloivampaa, kuin mihin olen aikaisempien autojeni kanssa tottunut. Eri ajomoodien välillä vaihteleminen ajotarkoituksen mukaan - normaalissa kaupunkiajossa aina Eco Mode, liukkaalla talvikelillä aina Snow-neliveto ja moottorijarrutusvastuksen manuaalinen säätö kannustavat mukauttamaan autoa liikkeelle lähdettäessä ja ajon aikana. Mulle on myös tärkeää olla osana muutosta, jossa perinteisistä polttomoottoriautoista yritetään päästä lopulta eroon kokonaan. Siispä haastankin jokaisen miettimään omaa autovalintaa ja mahdollisuutta siirtyä uusien teknologioiden mahdollistamaan ekologisempaan ajamiseen!
-Hans
Mitsubishi Suomi Brand Ambassador