Hanssin ja Anssin matkassa Turun saaristossa

13/7/2020

Kesä on täällä – nyt se on virallista. Helteistäkin päästiin jo nauttimaan kesäkuun puolella! Reissukuumeet ovat vaihtuneet itse reissuiksi ja mieli on sitä myöden virkistynyt turbovauhdilla. Kesä-heinäkuun taitteessa pääsin toteuttamaan kaksi mieleistä reissua peräjälkeen samalla viikolla – telttailu Turun saaristossa ja skeittireissu lapsuudenkavereiden kanssa Salo-Turku-Pori akselilla. Ensiksi mainitusta tässä kattavampi reportaasi.

Turun saariston rengasreitti on tullut nuorempana kierrettyä muutamaan otteeseen ja ihastuminen saaristomaisemiin ja koukuttaviin mutkateihin lossimatkojen välillä kaipasi pitkän tauon jälkeen kertausta. Reissukumppanikseni sain valjastettua nuorimman lankomieheni Anssin. Anssin kanssa olemme käyneet aiemmin jo useamman ikimuistoisen reissun – muun muassa yhteisen lasku- ja kuvausreissun Japaniin. Hanssin ja Anssin matkassa päästiin siis tällä kertaa Turun saaristoon.

Reissun virallinen tavoite oli päästä rengasreitin saaristo-osuus Nauvo – Korppoo – Houtskär – Iniö ilman, että Outlander PHEV:in polttomoottori käynnistyy kertaakaan. Viralliseksi aloituspaikaksi valittiin Airisto Strandin matkailukeskus ja päätepisteeksi Kustavin lauttaranta mantereen puolella. Muuta varsinaista reissupläniä ei ollut - tähtäimenä oli viettää pari vuorokautta mahdollisimman rennosti ja väljällä aikataululla niin, että erilaisiin tilanteisiin olisi mahdollista tarttua spontaanisti. Tragikoomisesti sanottuna Carpe diem oli pelin henki.

Airisto Strandin hotelliravintolan kaurismäkimaisessa salissa nautittujen virvokkeiden saattelemina siirryttiin itse ”tehtävän” pariin ja Outlanderin nokka suunnattiin kohti ensimmäistä lossimatkaa. Sähkörange näytti 47km ja matkaan lähdettiin tekemään nousujohteisessa tunnelmassa hyvän musiikin tahtiin. Nauvon saarella päästiin ensimmäisen kerran etsimään mahdollista latauspaikkaa ja siitäkös jupakka kehkeytyikin. Aluksi homma näytti varsin suoraviivaiselta. Anssin lapsuudenkaverin pitämän ravintolan pihassa olisi nimittäin tarjolla luvallista ”pummisähköä”. Hankaluudeksi muodostui kuitenkin se, ettei pistokkeita ollutkaan parkkipaikan välittömässä läheisyydessä ja näin ollen autolle ei löytynyt parkkipaikkaa, jossa lataus olisi onnistunut.

Nauvossa ei kuitenkaan jääty nuolemaan näppejä, olihan illallishetki ja saaristoturisteiluun käytettävä aika fiksua hyödyntää lataamalla ajoakkua. Läheisen bensa-aseman pihalta löytyi nopeasti sopiva peruspistoke, johon kotilaturin piuha (10A virta - kotitaloustöpseli) kiinnitettiin. Ajatuksena oli käydä hakemassa kahvit sisältä ja tiedustella, josko sähköpalveluita voisi hyödyntää parin tunnin ajan. Huoltamo oli kuitenkin ehtinyt jo mennä kiinni ja koska ovelta ei löytynyt puhelinnumeroa, jätettiin auto lataukseen sen varjolla, että siitä voisi pahimmassa tapauksessa tulla jotain seuraamuksia. Kuinka ollakaan autolle palatessa laturin piuha oli viety ja tilalle oli tullut lappu, jossa kehotettiin soittamaan lapusta löytyvään numeroon – på svenska tietenkin. Lyhyestä virsi kaunis; asia saatiin soviteltua huoltamon pitäjän kanssa ja kaikki osapuolet jatkoivat iltaa kohti hyvillä mielin. Reissun ensimmäinen tärkeä opetus oli saatu: älä mene saaristoon nokka pystyssä vaan noudata hyviä supisuomalaisia ja nöyriä käytöstapoja sekä kysy aina lupa auton lataamiseen etukäteen.

Ensimmäiseen reissupäivään mahtui vielä todella kaunis auringonlasku, jonka ihastelu ja ikuistaminen puhelinten muistikorteille johti siihen, että telttaa pystytettiin vasta illan pimennettyä. Tämäkin oli ihan hyvä oppitunti; koko päivän ajan nimittäin oli puhuttu, että etsitään sitten sopiva telttapaikka hyvissä ajoin. Ajatuksena oli ollut, ettei tarvitse pimeässä väsyneenä kasata telttaa, jonka edellisestä kokoamisesta on sen verran aikaa, että se pitää taas opetella uudestaan. Ensi kerralla sitten. Ensimmäinen yö vietettiin Hotel Nestorin pihamaalla ja paikan vieraanvaraisuudelle täytyy nostaa hattua – mainittakoon nyt esimerkiksi se, että tiedustelimme puhelimitse klo 23 jälkeen mahdollisuutta sovittaa telttaa heidän pihalle ja vastaus oli kutsuvan positiivinen. Nestorista löytyi myös majapaikan sivustalta latauspaikka ja henkilökunta suhtautui suopeasti suureen tehtäväämme kiertää saaristoa ilman polttomoottoria. Auton ajoakku saatiin aamupäivällä ladattua melkein puolilleen. Kiitimme Nestorin ihanaa henkilökuntaa paikallisten tapojen mukaan ruotsiksi, kumarsimme syvään, ja sitten siirryimme Korppoon lähempään tarkasteluun mutkateitä pitkin – nyt päivänvalossa.

Reissupäivä kakkosen aikana Korppoon ja Houtskärin saaria tuli ajettua ahkerasti ympäri pysähdellen kivoissa kahviloissa, lounaspaikoissa ja kauniissa luonnossa. Vaikka autoa päästiin lataamaan molemmilla saarilla kaupallisten toimijoiden tarjoamissa latauspisteissä, koettiin iltapäivällä reissun jännittävimmät hetket. Nämä hetket alkoivat havahtumisella siihen, että sähkörange näytti 8km, emmekä tienneet mihin olisimme majoittumassa seuraavaksi yöksi tai mistä seuraavaksi saisi sähköä ajoakkuun. Pienen brainstormauksen ja googlettelun seurauksena päätimme suunnata kohti Houtskärin Mossalan pohjoisrannalla sijaitsevaa Mossala Island Resorttia, josta löytyi setä googlen mukaan erinomaiset camping puitteet. Kun käännyimme Resortin pihaan, sähkörange näytti 1km. Polttomoottori ei kuitenkaan päässyt puuttumaan peliin, joten pääsimme huokaisemaan helpotuksesta.

Mossalan Resorttiin sisäänkirjautumisessa koettiin mahtava onnistuminen; valitsemalla telttapaikan sijaan asuntoauto- eli camperpaikka (nämä kaksi olivat saman hintaisia ja camperpaikkaan sisältyi myös oikeus pystyttää teltta auton viereiselle nurmikentälle) ja maksamalla sähkötöpselipaikasta saatiin myös oikeus käyttää huoltorakennuksen palveluita ja saunaa. Tämä oli selvää säästöä, sillä sanomattakin oli selvää, että olisimme joka tapauksessa maksaneet saunan käytöstä telttapaikan yhteydessä. Kyseisessä paikassa sähköistetyn auton lataaminen oli ehdollista sille, että maksimi sisääntulovirta voisi olla 16A. Suuremmalla virralla olisi saanut camperpaikkojen sulakkeen kyykkäämään ja sen seurauksena monta vihaista katsetta ympäröivien asuntoautojen reissulaisilta, jota emme missään nimessä halunneet saada aiheutetuksi. Sisäänkirjautumisessa mainitsimme myös varmuudeksi, että Outlanderin akun kokonaiskapasiteetti on 13,8 kWh, eli Resortin sähkölaskua ei tällä täyteen latauksella juuri kasvatettaisi.

Hyvin nukutun yön ja maittavan aamupalan jälkeen matkaa jatkettiin kohti Iniön saarta, jossa kitarajamittelut ja saaren rantoihin tutustuminen täytti kauniin kesäpäivän. Viimeistä lauttamatkaa kohti suunnattiin alkuillasta ja lauttajonoon päästyämme nyrkit nostettiin ilmaan ja lyötiin yhteen onnistuneen reissun ja varsinaisen päämäärän saavuttamisen johdosta. Kustavin puolelle päästyämme Airistolla nollatun trippimittarin lukema näytti 109,7 km ja sähkörangeakin oli vielä parikymmentä kilometriä jäljellä. Tehtävän onnistumisen tunnetta vahvisti entisestään muisto edellisen illan hikikarpaloista, joita sähkörangen käyminen lähellä nollaa oli aiheuttanut.

Vaikka saaristokierroksemme oli vain parin yön mittainen reissu, täytti se monimuotoisuudessaan sellaiset mahtavan reissun tunnuspiirteet, jollaisia itse kaipaan reissuista. Reissulla oli joku tarkoitus ja tavoite, jotka eivät kuitenkaan näytelleet liian suurta roolia, vaan tarjosivat hyvän pohjan päivien muulle lomatoiminnalle. Lisämausteena sopivat kommellukset (mm. latauspiuhan takavarikointi -episodi) ja haasteet (mm. teltan kokoaminen pimeässä väsyneenä ja sähkörangen loppumisen uhka) toivat reissuun sopivasti lisää luonnetta. Yleensä onnistuneiden reissujen haasteelliset hetket ja kömmähdykset ovat niitä asioita, joista jää loppujen lopuksi ne vahvimmat muistijäljet.

Tässä vielä kertauksena telttareissulle saaristoon muutama vinkki:

  • Jos olet sähköistetyllä autolla liikkeellä, ota hyvissä ajoin selvää latauspaikkojen mahdollisuuksista, ajoakun kokonaiskapasiteetista ja latausvirran maksimiarvoista eri latauspiuhoilla
  • Selvitä telttailupaikat etukäteen, sillä saaristossa telttailuun soveltuvia paikkoja on selvästi harvemmassa kuin esimerkiksi Järvi-Suomessa. Myös camping-alueiden latausmahdollisuudet on hyvä selvittää etukäteen, sillä esimerkiksi kaikki alueet eivät hyväksy sähköistetyn auton latausta ensisijaisesti asuntoautoille varatuilla paikoilla
  • Muista, että osa losseista kulkee vain muutamia kertoja päivässä ja niiden aikataulujen selvittäminen etukäteen auttaa logistiikan- ja reissupäivien suunnittelun onnistumisessa
  • Viimeisenä muttei missään nimessä vähäisempänä; jätä reissussa riittävästi tilaa muuttujille ja spontaaniudelle – tällöin reissusta tulee helpommin jännittävä seikkailu etukäteen sovittu ”suorituslistan” sijaan 😊

-Hans

Mitsubishi Suomi Brand Ambassador