Ensikokemukset Eclipse Cross PHEV:stä

Huhti-toukokuun taitteessa sain ajoon Mitsubishi malliston ”uutukaisen”, eli Eclipse Cross PHEV:n. Outlander PHEV on niittänyt mainetta niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa, ja odotetusti sähköistettyjen autojen mallisto kasvoi nyt keväällä kahteen Eclipse Crossin myötä. Outlander on helppo mieltää todella isoksi autoksi, joten Eclipse Cross on pienemmän kokonsa puolesta oikein tervetullut lisä markkinoille, jossa Mitsubishin nelivetoisille sähköistetyille maastureille ei tunnu vieläkään löytyvän hintakilpailijoita.

Uuden Eclipse Crossin ulkonäkö ja muotoilu vakuuttavat heti ensisilmäyksestä lähtien. Korin muotoiluun – erityisesti keulaan ja perään – on tuotu paljon nuorekkuutta edeltäjäänsä verrattuna, ja metallinpunainen väri istuu autoon todella nätisti. Ohjaajan penkillä sama tyylikäs ja nuorekas meininki jatkuu. Kojelauta ja mittaristot ovat hyvin modernit, mutta eivät silti avaruusalusmaiset. Sisusta nahkapenkkeineen on tyylikäs kokonaisuus ja nopealla vilkaisulla takapenkki tarjoaa hyvin tilaa aikuisillekin.

Miten sitten ajotuntuma? Kuskin penkki on sopivan korkealla, mikä takaa hyvän näkyvyyden. Korkeudesta huolimatta Eclipse Cross tuntuu Outlanderia selkeästi vähemmän maastoautomaiselta matalan painopisteensä johdosta. Myös ohjaus on Eclipse Crossissa ”isoveljeään” jämäkämpi, ja etenkin kaupunkioloissa auto tuntuu käsissä kätevämmältä ja ketterämmältä.

Tekniikka on Outlander PHEV:stä tuttua – ajomoden saa valittua olosuhteisiin sopivaksi vaivattomasti ja ratin siivekkeistä pääsee säätämään renegeroivan vastuksen määrää. Olen itse tottunut pitämään kaupunkiajossa tuota vastusta maksimilla, sillä silloin auto kerää eniten sähköä talteen ja asetus samalla muuttaa automaattisesti ajotyyliäni ennakoivammaksi. Myös tilannenopeudet laskevat vastuksen myötä risteysalueilla.

Eclipse Cross PHEV on varsin onnistunut kokonaisuus. Kätevä kaupungissa ja vakaa isommalla tiellä, sekä sähköistetyn voimalinjansa ansiosta se edustaa nykyaikaa ja merkittävää polttoainetaloudellisuutta.

Takakonttikin vetää hyvin tavaraa, ja tarvittaessa takapenkkejä kaatamalla pystyy kuljettamaan myös isoja tai pitkiä esineitä. Tämän koeajon puitteissa ei päästy vielä koeajojen ultimaattumin pariin, eli road trippailuun, mutta ideoita hyvistä road tripeistä on taas kertynyt sukanvarteen.

En malta odottaa, että pääsisin toteuttamaan niitä uudella Eclipse Cross PHEV:llä ja jakamaan kokemuksia kanssanne.

–Hans Kestilä / Mitsubishi Suomi Brand Ambassador

Elcipse Cross PHEV

Eclipse Cross PHEV perustuu menestyksekkääseen ja uraauurtavaan 5-paikkaiseen Outlander PHEV -katumaasturiin, joka on voittanut 21 palkintoa maailmanlaajuisesti.

Eclipse Cross PHEV on tyylikäs coupemainen katumaasturi, jossa on sporttinen ulkomuoto ja hienostuneet sisätilat.

Tutustu malliin

Lue lisää Hansin kirjoituksia

PHEV-kuskin talvitervehdys

Parin vuoden kokemus Outlander PHEV:stä on opettanut eri ajomodejen todellisen luonteen ja ehkä allekirjoittanutkin on oppinut vähän uusia temppuja matkalla

Hans Kestilä / Mitsubishi Suomi Brand Ambassador

Huolettomia kesäsuunnitelmia kiikarissa

Auton huollattaminen valmiiksi ennen kesän reissuja on myös prioriteettilistalla ja onneksi huollon saakin varatuksi muun nettiselailun yhteydessä kätevästi Mitsubishin Online bookingin kautta.

Hans Kestilä / Mitsubishi Suomi Brand Ambassador

Mitsubishi L200 – Kunnon vehkeet hankaliin maastoihin

Palo off-road ajamiseen on istutettu minuun jo ensimmäisistä elinvuosistani alkaen, ja vihdoin kaikkien näiden vuosien jälkeen sain istua kuskin penkille.

Hans Kestilä / Mitsubishi Suomi Brand Ambassador