Turvallisuus
MUKAUTUVA VAKIONOPEUDENSÄÄDIN (ACC)
Pysy turvallisen etäisyyden päässä muista autoista
Pitää yllä valitun etäisyyden autosi ja edellä ajavan auton välillä tutkan avulla, jotta ajaminen olisi turvallisempaa ja rennompaa. Tämä toiminto on hyödyllinen ruuhkaisilla moottoriteillä.
ETUTÖRMÄYSVAROITIN (FCM)
Hidastaa nopeuden automaattisesti törmäysten välttämiseksi
FCM toimii ylimääräisenä silmäparina ja tarkkailee edessä olevaa tietä kameroiden ja lasertutkan avulla, jotta kaikki olisivat turvassa. Kun etutörmäys havaitaan, järjestelmä antaa varoitusäänen ja jarruttaa automaattisesti etutörmäyksen estämiseksi tai siitä aiheutuvien vahinkojen vähentämiseksi.
KAISTAVAHTI (LDW)
Auto varoittaa sinua, jos ajaudut pois omalta kaistaltasi
Toiminto antaa äänimerkin ja näyttää varoituksen, jos se havaitsee auton ajautuvan pois omalta kaistaltaan eikä suuntavilkkua käytetä.
KUOLLEEN KULMAN VAROITIN (BSW)
Kuolleiden kulmien automaattinen tarkkailu
Takapuskurissa olevat tutka-anturit havaitsevat auton takana vasemman- ja oikeanpuoleisissa kuolleissa kulmissa olevat autot, ja lisäävät näin turvallisuutta. Kun kuolleessa kulmassa havaitaan jokin este, sivupeilin merkkivalo vilkkuu ja kuuluu äänimerkki.
RISTEÄVÄN LIIKENTEEN VAROITUSJÄRJESTELMÄ (RCTA)
Peruuta turvallisesti anturien avulla
Tämä toiminto on hyödyllinen peruutettaessa pois pysäköintiruudusta, sillä se antaa äänimerkin ja näyttää varoituksen monitoiminäytössä, jos takapuskurissa olevat anturit havaitsevat lähestyvän auton peruutusvaihteen ollessa kytkettynä.
MULTI AROUND MONITOR -KAMERAJÄRJESTELMÄ
Kamerat helpottavat pysäköintiä
Pysäköi auto turvallisesti ja kätevästi. Auton edessä, takana ja sivuilla olevat kamerat näyttävät erilaisia näkymiä autosta (myös ylänäkymän), jotta näkisit paremmin kuolleet kulmat.
VIRHEELLISEN KIIHDYTYKSEN ESTOJÄRJESTELMÄ (UMS)
Ei enää äkillisiä nytkähdyksiä pysäköitäessä
Jos etu- tai taka-anturit havaitsevat lähellä olevan esteen, kuuluu äänimerkki ja näytössä näkyy varoitusviesti. Moottorin tehoa hallitaan, jos kiihdytät äkillisesti epähuomiossa.
AUTOMAATTISET KAUKOVALOT (AHB)
Ajovalojen vaihtaminen puolestasi
Pidä kädet kiinni ohjauspyörässä ja anna AHB:n vaihtaa automaattisesti lähivalot kaukovaloiksi edessä olevan auton etäisyyden mukaan.
7 SRS-TURVATYYNYN JÄRJESTELMÄ
Kaikkien autossa olevien suojaaminen
Etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt, turvaverhot ja kuljettajan polviturvatyyny suojaavat sinua ja matkustajia törmäystilanteessa.
RISE-KORIN SUOJAUS
Energian vaimentaminen törmäystilanteessa
Mitsubishin RISE-kori vaimentaa iskuenergiaa ja suojaa matkustamoa törmäyksen yhteydessä. Se parantaa törmäysturvallisuutta merkittävästi.
MÄKILÄHTÖAVUSTIN (HSA)
Pysyt paikallasi myös mäissä
HSA estää liukumisen taaksepäin, kun lähdet liikkeelle jyrkässä mäessä. Se pitää jarruvoimaa yllä kahden sekunnin ajan, kun vapautat jarrupolkimen.
ECLIPSE CROSS PHEV
Mitä seuraavaksi?
Varustelu voi vaihdella markkina-alueen mukaan. Ota yhteys lähimpään Mitsubishi-jälleenmyyjään, kun haluat tuoreimmat tiedot.
TÄRKEÄÄ
ACC: Mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) hallintaominaisuudet täydentävät ajoneuvon ominaisuuksia. Aja turvallisesti äläkä luota pelkästään tähän järjestelmään ajaessasi. ACC ei kytkeydy kaikissa tilanteissa. Järjestelmä ei ehkä tunnista todellista tilannetta oikein riippuen edellä ajavan ajoneuvon tyypistä ja olosuhteista sekä sää- ja tieolosuhteista. Järjestelmä ei myöskään ehkä pysty hidastamaan tarpeeksi nopeasti, jos edellä ajava ajoneuvo jarruttaa äkillisesti tai ajoreitillesi tulee toinen ajoneuvo niin, että oma autosi lähestyy edellä ajavaa ajoneuvoa. Ota yhteys lähimpään Mitsubishi- jälleenmyyjään, jos sinulla on kysyttävää.
FCM: Etutörmäysvaroittimen (FCM) tunnistus- ja hallintaominaisuudet ovat vain täydentäviä. Ne eivät estä törmäyksiä kaikissa tilanteissa. Aja turvallisesti äläkä luota pelkästään tähän järjestelmään ajaessasi. FCM toimii, kun auton edessä on ajoneuvo. FCM on suunniteltu tunnistamaan myös jalankulkijat, mutta se ei välttämättä tunnista jalankulkijoita tai aktivoidu kaikissa tilanteissa. Automaattijarrutus aktivoituu edessä olevan ajoneuvon osalta ajonopeuden ollessa n. 5–80 km/h (noin 5–180 km/h, jos ajoneuvossa on ACC) ja jalankulkijan osalta ajonopeuden ollessa n. 5–65 km/h. Koska FCM-järjestelmässä ei ole jarrutusta ylläpitävää toimintoa, jarrut vapautuvat noin 2 sekuntia pysähtymisen jälkeen. Jotta ajoneuvo ei lähtisi rullaamaan taaksepäin, kuljettajan on painettava jarrupoljinta. Joissakin tapauksissa FCM ei välttämättä toimi, jos kuljettaja pyrkii ohjaus- tai kiihdytystoimillaan välttämään onnettomuuden. Ota yhteys lähimpään Mitsubishi- jälleenmyyjään, jos sinulla on kysyttävää.
LDW: Kaistavahtia ei ole suunniteltu vähentämään riskiä, joka liittyy esimerkiksi siihen, ettei eteen katsota tarkasti (esim. huomio kiinnittyy johonkin sivulla olevaan asiaan tai ajatukset harhailevat) tai huono sää aiheuttaa heikon näkyvyyden. Se on suunniteltu tunnistamaan kaistat noin 65km:n tuntinopeudessa tai suuremmassa ajonopeudessa. Ohjaa ajoneuvoa oikein ja aja turvallisesti. Järjestelmä ei välttämättä tunnista kaistaa oikein kaikissa olosuhteissa. Lisätietoja on auton käyttöoppaassa.
BSW: Kuolleen kulman varoittimen (BSW) tunnistus- ja hallintaominaisuudet ovat vain täydentäviä. Ne eivät varoita kuolleissa kulmissa olevista ajoneuvoista jokaisessa tilanteessa. Älä luota pelkästään tähän järjestelmään ajaessasi. BSW ei välttämättä toimi normaalisti kaikissa tilanteissa liikenteestä, sääolosuhteista, tienpinnan olosuhteista ja esteistä riippuen. Kuljettajat ovat täysin vastuussa omasta turvallisesta ajamisestaan. Tutka-aaltojen grafiikkaa käytetään vain havainnollistamistarkoituksessa. Se ei edusta anturin todellista toimintaa. Lisätietoja on auton käyttöoppaassa.
RCTA: Älä luota pelkästään tähän järjestelmään. Se ei välttämättä tunnista kaikkia liikkuvia ajoneuvoja tietyissä olosuhteissa. Kuljettajat ovat täysin vastuussa omasta turvallisesta ajamisestaan. Tutka-aaltojen grafiikkaa käytetään vain havainnollistamistarkoituksessa. Se ei edusta anturin todellista toimintaa. Lisätietoja on auton käyttöoppaassa.
AHB: Järjestelmä aktivoituu, kun ajonopeus on vähintään n. 40 km/h. Järjestelmä passivoituu tätä hitaammissa nopeuksissa. Lisätietoja on auton käyttöoppaassa.
7 SRS-turvatyynyä: Turvatyynyt ovat osa SRS-turvatyynyjärjestelmää. Jotta turvatyynyn täyttymisestä aiheutuva loukkaantumisriski olisi mahdollisimman pieni, kiinnitä aina turvavyö, istu pystyasennossa keskellä istuinta äläkä nojaa ovea vasten. Sijoita aina mahdollisuuksien mukaan 12-vuotiaat ja sitä nuoremmat lapset takaistuimelle ja käytä sopivia turva- ja korokeistuimia. Jos käytössä on etuistuimen turvavöihin kiinnitetty, kasvot taaksepäin osoittava turvakaukalo, aktivoi SRS-turvatyynyn passivointikytkin. Lisätietoja on auton käyttöoppaassa ja turvaistuimen ohjeissa.
HSA: Mäkilähtöavustin (HSA) ei korvaa turvallista ajotapaa. Älä koskaan luota ainoastaan tähän toimintoon jyrkkiä teitä ajaessasi. Ajoneuvo voi liikkua taaksepäin, jos jarrupoljinta ei paineta riittävästi, jos mäki on erittäin jyrkkä tai jos tie on liukas. Toiminto on tarkoitettu pitämään ajoneuvoa paikallaan ylämäessä enintään kahden sekunnin ajan. Älä luota siihen, että tämä toiminto pitää ajoneuvon paikallaan, vaan sinun on painettava jarrupoljinta. Lisätietoja on auton käyttöoppaassa.